دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220The Prediction of Domestic Violence against Women and Adopted Strategies according to Its Basisپیشبینی خشونت خانگی علیه زنان و راهکارهای اتخاذی بر مبنای آن338486FAحسینغلامیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیمهریبرزگردانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-2169-369XJournal Article20200309Domestic violence against women is a concealed, chronic and widespread phenomenon in all human communities and has many harmful effects. For this reason, some investigations have endeavored to predict it to prevent its consequences. This research tries to determine the risky factors in convicted men and women who are victims such as age ratings, the historical, psychological and situational factors. Also, statistical methods with combining the risky factors quantitatively predicate the possibility of the domestic violence committed against women by men. Some of these assessments are: DVSI, ODARA and SARA which help judicial system in some countries to take decision against men who commit the domestic violence against women. With considering international strategies, it has led to change laws to protect women who are victims of the domestic violence. In the comparative study between the laws of the United States and Iran, it is observed that in Iran, in some way, the regulations like article 1115 of the civil code, article 156 of the Islamic penal code in the right of self-defense and Protection of Women Against the domestic Violence Bill imply in some way to predict the domestic violence. But the domestic violence has not been defined, a regulation specifically has not been particularized for it and scientifically, its prediction has not been regarded. While in U.S.A, strategies based on the substantive and procedural laws such as mandatory reporting of domestic violence, announcing the domestic violence being unforgivable, using victims’ supporters, detention and specialized legal proceedings have been predicted.<em>خشونت خانگی علیه زنان، پدیدهای پنهان، مزمن و فراگیر در تمامی جوامع بشری و دارای آثار سوء بسیاری است. از این رو، برخی پژوهشها، در صدد پیشبینی آن برآمدهاند تا بتوانند از پیامدهای آن جلوگیری کنند. این تحقیقات به تبیین عوامل خطر در مرد بزهکار و زن بزهدیده، مانند بازۀ سنی، پیشینه، عوامل روانی و موقعیتی میپردازند. همچنین روشهای آماری با ترکیب عوامل خطر، احتمال ارتکاب خشونت خانگی را به صورت کمّی پیشبینی میکنند. برخی از این آزمونها عبارتاند از </em>SARA ODARA, DVSI<em> که در برخی کشورها به کمک نظام قضایی در اتخاذ تصمیم در مورد مردانی که مرتکب خشونت خانگی علیه همسرانشان میشوند، آمدهاند. این امر با توجه به راهکارهای بینالمللی در برخی کشورها منجر به تغییر قوانین به منظور حمایت بهتر از زنان بزهدیدۀ خشونت خانگی شده است.</em><br /><em> در بررسی تطبیقی میان قوانین ایالات متحدۀ آمریکا و ایران ملاحظه میشود که در ایران، مقرراتی مانند مادۀ 1115 قانون مدنی، مادۀ 156 قانون مجازات اسلامی و لایحۀ تأمین امنیت زنان در برابر خشونت خانگی، به نوعی به پیشبینی خشونت خانگی اشاره میکنند. ولی خشونت خانگی تعریف نشده، قانونی به</em><em> </em><em>صورت خاص بدان اختصاص داده نشده و پیشبینی آن نیز به صورت علمی مدنظر قرار نگرفته است. در حالی که در آمریکا، راهکارهای مبتنی بر قوانین ماهوی و شکلیِ بسیاری همچون الزام به گزارشدهی، غیر قابل گذشت اعلام کردن، استفاده از حامیان بزهدیده، بازداشت موقت و رسیدگی تخصصی نیز پیشبینی شدهاند.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220The Elements of Private Interest Criminal Offenses in the Penal Code of Iranارکان جرائم قابل گذشت در حقوق کیفری ایران3964487FAمرتضیمحمودیکارشناس ارشد حقوق کیفری و جرمشناسیمحمد علیباباییدانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینیسیدهبنیحسینیکارشناس ارشد حقوق کیفری و جرمشناسیJournal Article20200309The customary and general categories of the offences are: Private interest criminal offenses and Public interest criminal offenses. In its restrictive concept, Private interest criminal offenses are of the offences that their criminal process is in current only in the condition of the victim complaint and with his voluntary dismissal in every stage of the conviction; this process is terminated by the decree/order for suspension of prosecution. In the criminal policy of Iran, these offences follow one concept and the change of its legal instances and establishing some similar institutions does not make problem in the conceptual originality. In the criminal procedure and the penal code of Iran (1392), this boundary and separation has been paid attention by the legislature in some extent. With careful determination of the elements comprising Private interest criminal offenses and knowing how the relation between these elements, this paper tries to find out their legal effects in the criminal procedure, so that with considering the criminal and disciplinary liabilities which the judicial authorities have in their way to judge in relation to these elements, the possibility of making better decision is provided for them in this field.
<em>جرائم در یک تقسیمبندی کلی و عرفی، به غیر قابل گذشت و قابل گذشت تقسیم میشوند. جرائم قابل گذشت در مفهوم مضیق خود به آن دسته از جرائمی اطلاق میشود که فرایند کیفری آن تنها با شکایت زیاندیده از جرم، به جریان افتاده و با گذشت او در هر مرحله، این فرایند با صدور قرار موقوفی، متوقف میگردد. در سیاست کیفری ایران، این جرائم از مفهوم واحدی تبعیت کرده و تغییر مصادیق قانونی آن و ابداع برخی نهادهای مشابه، خللی به اصالت مفهومی آن وارد نکرده است. در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز این مرزبندی و جداسازی تا حدودی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است. این مقاله سعی دارد با تبیین دقیق ارکان متشکلۀ جرائم قابل گذشت و شناخت چگونگی ارتباط این ارکان با یکدیگر، اثر حقوقی آنها را در مراحل فرایند کیفری مشخص نماید تا با توجه به مسئولیتهای کیفری و انتظامی که مقامات قضایی در نحوۀ قضاوت راجع به این ارکان دارند، امکان تصمیمگیری مناسبتر آنان در این زمینه میسر گردد.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220The Stigmatization of the Criminal Convicts and Accused the Criminal Security-Oriented Approachانگزنی به اشخاص متهم و محکوم کیفری رویکرد امنیتگرایی کیفری6590488FAعباسمنصورآبادیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمدکاظمزارعدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200309The process of stigmatizing includes strategies and criminal sanctions that its aim is the labelling and shaming the accused and offenders. From the past to the present, it is in Different Countries’ Criminal Justice Systems specially the United States, and now it is more current in the mentioned country for the occurrence of the effective political events and because of governing the security-oriented policy. While having a considerable background, now in the modern penal rules (including the penal codes codified 1392 and the criminal procedure codified 1392), the labelling categorization in the criminal system of Iran has accepted and obliged that its instances in the law of Iran such as the law of America are one of the manifestation of the criminal surveillance policy. So, in this research, meanwhile reviewing the meaning and concept of labelling, it has been tried to be observed this category from the point of the manifestations of the criminal security-orientation. The result indicates that Iran legislature excessively has been inclined to label persons and it is necessary to reconsidered.
<em>فرایند انگزنی، مشتمل بر اقدامها، تدابیر و ضمانت اجراهای کیفری است که رسالت اصلی خود را در برچسبزنی و شرمسار نمودن متهمان و مجرمان میجوید و از گذشته تا کنون در نظام کیفری کشورهای مختلف، به ویژه ایالات متحدۀ آمریکا وجود داشته و در حال حاضر به دلیل وقوع حوادث سیاسیِ تأثیرگذار و به جهت حاکمیت سیاست کیفری امنیتگرا، رایجتر شده است. مقولۀ انگزنی در نظام کیفری کشورمان ضمن دارا بودن پیشینۀ قابل توجه، در حال حاضر در قوانین نوین کیفری ـ</em><em> </em><em>شامل قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392ـ مورد تجویز و یا الزام قرار گرفته که مصادیق آن در حقوق ایران، یکی از جلوههای سیاست جنایی امنیتگرا به شمار میآید. از این رو در این پژوهش تلاش کردهایم ضمن تحلیل معنا و مفهوم انگزنی، این مقوله را از منظر جلوههای امنیتگراییِ کیفری مورد مداقه قرار دهیم. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که قانونگذار ما به انگزنی به اشخاص روی آورده است و ضرورت دارد که در این زمینه تجدیدنظر به عمل آورد.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220Studying the Provisions and Effects of Plea Bargaining in the International Criminal Courtبررسی شرایط و آثار معاملۀ اتهام در دادگاههای کیفری بینالمللی91118489FAفاطمهحصارپولادیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسیمهینسبحانیاستادیار دانشگاه گیلانمجتبیجانی پورگروه آموزشی حقوق. دانشکده علوم انسانی . دانشگاه گیلان. عضو هیات علمیJournal Article20200310One of the institutions which is used against the convicts in the countries with the legal system of common law and sometimes in countries with written law is plea bargaining. It means that the negotiation of an agreement between a prosecutor and a defendant whereby the defendant agrees to plead guilty to change in charges or to drop some charges. This institution took place firstly in the United States and then spread to other countries and the legal systems. After the establishment of the international criminal court (ICC), these tribunals started to use this system, as the international criminal tribunal for Yugoslavia is the first tribunal which has exercised this system to resolve some cases and successively, other international criminal tribunals welcomed (accepted) it. Lastly, it has been implicitly implied by the international criminal court (ICC) in its statute. With the respect to the acceptance of this system in the international criminal tribunal specially for Yugoslavia and Rwanda, special panels for East Timor and the international criminal court, meanwhile studying the judiciary procedure and the available international documents, it will be surveyed the effects and provisions for using this system to explore and prove the committed crimes.
<em>معاملۀ اتهام، یکی از نهادهایی است که در برابر بزهکاران در کشورهای تابع نظام کامنلا و بعضاً نظام حقوقی نوشته مورد استفاده قرار میگیرد و بدینمعناست که دادستان و متهم بر سر پذیرش اتهام، تغییر عنوان اتهامی و حتی حذف برخی از عناوین اتهامی توافق مینمایند. این نهاد مهم ابتدا در کشور آمریکا تأسیس گردید و سپس از آنجا به دیگر کشورها و نظامهای حقوقی گسترش یافت. به دنبال تأسیس دادگاههای کیفری بینالمللی، این محاکم نیز به تدریج به سمت استفاده از این نهاد برآمدند؛ به طوری که دادگاه کیفری بینالمللی یوگسلاوی اولین دادگاه کیفری بینالمللی است که از این نهاد در جهت حل برخی پروندهها استفاده نموده است و در پی آن سایر دادگاههای کیفری بینالمللی نیز از آن استقبال نمودند. در نهایت دیوان کیفری بینالمللی هم به طور ضمنی به این نهاد در اساسنامۀ خود اشاره نموده است. با توجه به استقبال از این نهاد در محاکم کیفری بینالمللی به ویژه دادگاههای کیفری بینالمللی یوگسلاوی و روآندا، هیئتهای ویژۀ تیمور شرقی و دیوان کیفری بینالمللی، ضمن بررسی رویۀ قضایی و اسناد بینالمللی موجود، آثار و شرایط استفاده از این نهاد جهت کشف و اثبات جرایم ارتکابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220Trials in Absentia at the Special Tribunal for Lebanon on the Basis of the International Human Rightsمحاکمۀ غیابی در دادگاه ویژۀ لبنان در سنجۀ حقوق بشر بینالمللی119144490FAمحمدخلیلصالحیاستادیار دانشگاه قمحسنخسروشاهیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200310Subsequent to the U.N. Security Council Resolution 1757, in may 2007, special tribunal for Lebanon that aims to confront impunity, the prosecution and conviction of the perpetrators of Rafiq Hariri assassination (the former Lebanese Prime Minister) was established. The two exclusive specifications of this trial in comparison to the international trials and hybrid tribunals are: trial in the defendant’s absence and in return, defending the rights of the absent defendants by the defense office. The adaption of this absent conviction to the fair procedure standards and the international human rights are counted of the important and basic challenges of these trials. The human rights institutions in the realm of the international legal system have permitted (accepted) Trial in the defendant’s absence only in the exceptional and specific cases. In this note, the reasons of the legality of the absent conviction and the method to hold this conviction in the special tribunal for Lebanon have been reconciled with the international human rights standards, through this, the level of considering the rights of the absent defendant in the criminal procedure has been revealed.
<em>دادگاه ویژه برای لبنان با هدف مقابله با بیکیفرمانی و تعقیب و محاکمۀ عاملان و مرتکبان ترور رفیق حریری، نخستوزیر وقت لبنان، متعاقب قطعنامۀ 1757 شورای امنیت در سال 2007 تأسیس شد. «محاکمۀ غیابی بدون حضور متهمان» و متقابلاً «دفاع از حقوق متهمان غایب توسط دفتر دفاع»، دو ویژگی منحصر به فرد این دادگاه در مقایسه با دیگر دادگاههای بینالمللی و مختلط است. میزان انطباق این نوع محاکمۀ غیابی با موازین دادرسی منصفانه و حقوق بشر بینالمللی، چالش مهم و اساسی این دادگاه به شمار میرود. نهادهای حقوق بشری در قلمرو نظام حقوق بینالمللی تنها در موارد خاص و استثنایی، محاکمۀ غیابی بدون حضور متهم را تجویز کردهاند. در این نوشتار، دلایل تجویز محاکمۀ غیابی و شیوۀ برگزاری این نوع محاکمه در دادگاه ویژه برای لبنان با موازین حقوق بشر بینالمللی تطبیق داده شده است تا از این رهگذر، میزان رعایت حقوق متهم غایب در فرایند دادرسی کیفری روشن گردد.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220The Criminalization of Concealing Evidence and Its Challenges in the Law of Iranجرمانگاری کتمان شهادت و چالشهای آن در حقوق ایران145172491FAجمالبیگیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغهJournal Article20200310It has been emphasized on concealing evidence in the fiqhi sources such as the verses of the holy Quran and Islamic traditions. while in spite of drawing attention to evidence as one of the important crime proving reasons in the regulations of Iran, only the false (untrue) testimony has been criminalized. Findings of this paper which have been adopted according to the descriptive-analytic method and on the basis of the library documents and sources indicate that the prohibition of concealing evidence in the Islamic jurisprudential sources is certain and acceptable. According to the Quranic and hadith evidences, Imāmiyya (Arabic: إمامیّة) fuqaha (scholars) concur with it and it has been criminalize by the most countries. But in the law of Iran, punishment has not been determined (predicated). Therefore, it is of sins but it is not counted a crime. Generally, the prohibition of torturing witness, the witness’s right of silence and the inclusion of the punishment of the false testimony on concealing it are mentioned of the the challenges of its criminalization. With respect to the fiqhi principle “التعزیر لکلّ عمل محرّم” Tazir (Punishment for crime not measuring up to the strict requirements of hadd punishments) is for every prohibited acts in Islam and in order to the occurrence of judicial justice and the unity criterion of the false testimony principles, it seems that the criminalization of concealing evidence is necessary in the law of Iran. Therefore the goal of this note is to assess the necessity of the criminalization of concealing evidence based on the fiqhi sources and national regulations of some countries as a crime against the judicial justice.
<em>در منابع فقهی از جمله آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، بر کتمان شهادت تأکید شده است. این در حالی است که به رغم تکیه بر شهادت به عنوان یکی از دلایل مهم اثباتی جرائم در مقررات ایران، صرفاً شهادتِ کذب جرمانگاری گردیده است. یافتههای تحقیق حاضر که بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و بر پایۀ اسناد و منابع کتابخانهای نگاشته شده است، حاکی از آن است که حرمت کتمان شهادت در فقه اسلامی، امری مسلّم و پذیرفتهشده است و بر مبنای مستندات قرآنی و روایی، فقهای امامیه بر آن اتفاقنظر دارند و اغلب کشورها آن را جرمانگاری نمودهاند. لیکن در حقوق ایران، مجازاتی برای آن پیشبینی نشده است و لذا در زمرۀ گناهانی است که جرم محسوب نمیشود و عمدتاً از ممنوعیت شکنجۀ شاهد، حق سکوت شاهد و شمول کیفر شهادت کذب بر کتمان آن، به عنوان چالشهایی در جرمانگاری آن یاد میشود. بر مبنای قاعدۀ فقهیِ «التعزیر لکلّ عمل محرّم» و در جهت تحقق عدالت قضایی و وحدت ملاک مبانیِ شهادت کذب، جرمانگاری کتمان شهادت در ایران ضروری به</em><em> </em><em>نظر میرسد. از این رو هدف این مقاله، ضرورتسنجی جرمانگاری کتمان شهادت در ایران بر پایۀ منابع فقهی و مقررات ملیِ برخی کشورها به مثابۀ جرم علیه عدالت قضایی است.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220The Necessity of the Criminalization of Money Laundering Separated from the Predicate Offenceضرورت جرمانگاری پولشویی مستقل از جرم منشأ173200492FAشهرامزرنشاناستادیار دانشگاه بوعلی سینا همدانمحمدشجاعی نصرآبادیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20200310Although money laundering is of the secondary crimes, it has a specification (attribute) which distinguishes from these types of crimes. The independence of this crime from the primary crimes is a specific characteristic which is not in other secondary crimes and this characteristic changes the criminalization of money laundering to an effective strategy to combat organized crimes. It is difficult to unveil organized crimes because of being complex. From the other side, in the supposition of unveiling the crime, most of leaders of the organized crimes escape from the criminal justice, in the best circumstance, this justice deliver to the law ranking perpetrators. So, this inadequacy makes the criminal justice enforcers use the modern findings of the criminalization in order to criminalize a type of the secondary crimes which aims the main leaders and users of the offensive organizations without the necessity to explore and prove the predicate offence. if the conviction to this crime is dependent on proving the predicate crime, practically the goal of the modern criminalization of money laundering has not been observed. In this case, there will be no achievement except an infinite regress or sequence and the circularity. Because of defeating to explore the organized crimes which grow more complex, it has been turned to criminalize money laundering while the proof of money laundering depends on exploring that complicated crimes. Due to this, the observation of the philosophy governing the criminalization of money laundering only depends on establishing the characteristic of the independence of this crime from the predicate offence and this matter means to pass from the principle of innocent in the criminalization of money laundering.
<em>جرم پولشویی اگرچه نوعی از جرایم ثانویه میباشد، لکن متصف به وصفی است که آن را از این گونه جرایم متمایز میسازد. استقلال این جرم از جرایم اولیه، وصف خاصی است که در جرایم ثانویۀ دیگر موجود نبوده و همین وصف نیز جرمانگاری پولشویی را تبدیل به راهکاری کارآمد برای مبارزه با جرایم سازمانیافته مینماید. از آنجا که کشف جرایم سازمانیافته غالباً به جهت پیچیدگی آن به</em><em> </em><em>سختی صورت میگیرد و از طرفی در فرض کشف جرم نیز اغلب گردانندگان سازمان مجرمانه درگیر عدالت کیفری نمیشوند و این عدالت در خوشبینانهترین صورت در حق کارگزاران ردهپایین سازمان مجرمانه اِعمال میشود، لذا این نقیصه، مجریان عدالت کیفری را بر آن داشته تا با بهرهگیری از یافتههای جرمشناسانۀ نوین، مبادرت به جرمانگاری نوعی از جرایم ثانویه نمایند که سفرۀ گردانندگان و بهرهگیرندگان اصلی از سازمان مجرمانه را بدون نیاز به کشف و اثبات جرم منشأ هدف قرار دهد؛ چه آنکه اگر محکومیت به این جرم منوط به اثبات جرم منشأ باشد، عملاً هدف جرمانگاری پولشویی که شیوهای نوین در مبارزه با جرایم سازمانیافته بوده، رعایت نشده است و بدینصورت به دستاوردی جز دور و تسلسل دست نیافتهایم؛ با این توضیح که به جهت عجز از کشف جرایم سازمانیافته که با پیچیدگی زیادی همراه است، مبادرت به جرمانگاری پولشویی نمودهایم، در حالی که اثبات جرم پولشویی را منوط به کشف همان جرایم پیچیده کردهایم. بر این اساس، رعایت فلسفۀ حاکم بر جرمانگاری پولشویی تنها در گرو ایجاد وصف استقلال این جرم از جرم منشأ میباشد و این امر به منزلۀ لزوم عبور از اصل برائت در جرمانگاری پولشویی است.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های حقوق کیفری2251-9351141420180220The Complementarity Regime of the International Criminal Court and the Crime of Aggressionتکمیلی بودن صلاحیت دیوان بینالمللی کیفری و جنایت تجاوز201224493FAهیبتاللّٰهنژندیمنشاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیوحیدبذّاردانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200310According to the principle of the complementarity, the national courts have priority in prosecuting crimes committed within the International Criminal Court (ICC) jurisdiction. On the subject of the crime of aggression which recently the circumstances of the prosecution have been provided in the international criminal court, exercising (practicing) the mentioned principle has been faced obstacles and limits specially in the national (domestic) proceedings. Some of these limits are because of the quiddity of the crime aggression and its perpetrators that in spite of being committed by a senior member of a government, necessarily it follows the act of a government and it is committed against another government. Some other obstacles are because of the provisions of exercising the jurisdiction to the crime of aggression which in addition to ratifying the amendments to the Rome statute held in Kampala (2010), it includes cases such as the absence of issuing declaration excluding the jurisdiction of the international criminal court and the interferences of The United Nations Security Council. While studying the principle of the complementarity of the international criminal court, this paper carefully examines the obstacles and limits of the national trials of the States Parties to the Rome Statute in exercising the crime of aggression.
<em>بر اساس اصل «تکمیلی بودنِ» صلاحیت دیوان بینالمللی کیفری، دادگاههای داخلی دولتهای طرف اساسنامه در رسیدگی به جرایم تحت صلاحیت دیوان اولویت دارند. در خصوص جرم تجاوز که اخیراً شرایط رسیدگی به آن در دیوان مهیا گردیده است، اِعمال اصل مزبور با موانع و محدودیتهایی به ویژه در رسیدگیهای ملی مواجه میشود. برخی از این محدودیتها به سبب ماهیت جرم تجاوز و مرتکبان آن است که به رغم ارتکاب از سوی یک مقام ردهبالای دولت، لزوماً عمل یک دولت را به همراه دارد و علیه یک دولت دیگر ارتکاب مییابد. برخی موانع دیگر نیز به واسطۀ شرایط اعمال صلاحیت نسبت به جرم تجاوز است که علاوه بر تصویب اصلاحیههای کنفرانس کامپالا (2010)، مواردی از جمله عدم صدور اعلامیۀ مستثناکنندۀ صلاحیت دیوان و دخالتهای شورای امنیت سازمان ملل را نیز شامل میگردد. این نوشتار قصد دارد ضمن بررسی اصل «تکمیلی بودن» صلاحیت دیوان، موانع و محدودیتهای دادگاههای ملیِ دولتهای طرف اساسنامه و دیوان بینالمللی کیفری را در اعمال صلاحیت نسبت به جرم تجاوز مورد بررسی قرار دهد.</em>