@article { author = {Moazzenibistgani, Hamid}, title = {The Abolition (Nonsuit) of the Death Penalty of a Murtad Fitri in the Supposition of the Repentance and the Legality of Calling for the Repentance by the Judge}, journal = {Criminal Law Doctrines}, volume = {17}, number = {20}, pages = {309-330}, year = {2021}, publisher = {razavi university of Islamic sciences}, issn = {2251-9351}, eissn = {2783-3704}, doi = {10.30513/cld.2021.2070.1334}, abstract = {According to the famous well-known imamayeh jurists’ fatwa, the punishment of a murtad fitri (implies to a person has apostated from the faith in which he was born) is capital punishment meanwhile calling for the repentance by the Ḥākim al-Sharʿ (Arabic: حاکِم الشَرْع) is not authorized. The most proof is the Islamic traditions which have prohibited calling for the repentance. From the other side, they have established agreement between non-permissibility of calling for repentance and non-acceptance of repentance. Therefore, the apostate (Arabic: مرتد) who repents is not accepted his repentance. Based on the findings of this research which has been adopted in the descriptive-analytic method, basically hadiths which imply to the prohibition of calling for the repentance of the apostate do not mention forbidding but they have issued in the situation of the belief of the obligation, therefore, they present the authorization or at least indicate unclear (mujmal) and this results the ambiguity of hukm (legal ruling). By the way, non-acceptance of repentance depends on the duration -permanence and continuity- of the title “murtad” (the apostate) while istishab (Arabic: استصحاب) the presumption of continuity) of capital punishment decision which is related to period of the apostasy faces with usuli (means usul fiqh) deliberation like the change of subject (mawdu`). Therefore, it seems that there is no obstacle to be requested the apostate to repent by Ḥākim al-Shar and if he is not named “murtad” (the apostate) following capital punishment will be thought.  }, keywords = {Criminal law,Murtad fitri,Repentance,Calling for the repentance of the apostate}, title_fa = {سقوط حکم اعدام مرتد فطری در فرض توبه و مشروعیت استتابه توسط قاضی}, abstract_fa = {مطابق فتوای مشهور فقهای امامیه، مجازات مرتد فطری اعدام است؛ ضمن آنکه استتابه ـ یعنی دعوت وی به توبه‌ـ از سوی حاکم شرع جایز نیست. مهم‌ترین مستند، روایاتی هستند که نهی از استتابه مرتد نموده‌اند. از دیگرسو میان عدم جواز دعوت وی به توبه و عدم پذیرش توبه تلازم برقرار کرده‌اند؛ در نتیجه توبۀ مرتد را پذیرفته نمی‌دانند. بر اساس یافته‌های این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده است، اساساً اخباری که نهی از استتابه و دعوت مرتد به توبه نموده‌اند، ظهور در حرمت ندارند؛ بلکه در مقام توهم وجوب صادر شده‌اند. لذا ظهور در ترخیص دارند و یا لااقل مجمل هستند و این اجمال، به مشتبه شدن حکم می‌انجامد. ضمناً احتمال می‌رود که موضوع در اخبار ناهیه، از حیثیت تقییدی برخوردار باشد؛ در نتیجه عدم پذیرش توبه، منوط به بقای عنوان مرتد باشد. ضمناً استصحاب حکم اعدام که مربوط به زمان ارتداد بوده است، با تأملاتی اصولی از قبیل تبدل موضوع مواجه است. از این رو به نظر می‌رسد دعوت مرتد به توبه از سوی حاکم منعی ندارد و چنانچه عنوان مرتد از وی سلب گردد، ترتب حکم اعدام محل تأمل است.  }, keywords_fa = {حقوق کیفری,مرتد فطری,توبه,استتابه مرتد فطری}, url = {https://cld.razavi.ac.ir/article_1386.html}, eprint = {https://cld.razavi.ac.ir/article_1386_8b967b4db61735b9445aa99ea662e0f7.pdf} }