2
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
چکیده
یکی از اهداف و نیازمندیهای ضروری قرون متأخر در حوزۀ اقتصاد و تأمین رفاه، سرمایۀ مادی میباشد که انسانها با تفکرات و سلایق مختلف برای کسب آن راههای متفاوتی را انتخاب مینمایند. عدهای به جای به کارگیری توانمندی مادی و معنوی خود در مسیر صحیح، برای سود بیشتر و سریعتر به فعالیتهایی مانند شرکتهای هرمی متوسل میشوند که بر اساس وجدان جمعی دچار اشکالات عدیده و دارای آثار مخربی در حوزۀ اقتصادی و اجتماعی و فردی میباشند که سیاست کیفری متناسب با خود را میطلبد. مقنن در ماده واحدهای در سال 84 این گونه فعالیتها را زیرمجموعۀ اخلال در نظام اقتصادی کشور دانسته است و عناصر مادی آن را تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری برشمرده و عنصر معنوی آن را علم و عمد دانسته است. ماده واحدۀ فوق در عین محاسن مختلف، دارای اشکالاتی از جمله عدم جامعیت میباشد. با توجه به تصویب قانون مجازات اسلامی جدید و مادۀ 728 آن، نهادهای حقوقی از قبیل مجازاتهای جایگزین، نظام نیمهآزادی، تخفیف و... قابل طرح و اجرا میباشند.
میرمحمد صادقی, حسین, گرایلی, محمد باقر. (1393). تحلیل فعالیت شرکتهای هرمی از منظر حقوق کیفری اختصاصی و مقایسۀ آن با بازاریابی شبکهای. آموزه های حقوق کیفری, 11(7), 27-52.
MLA
حسین میرمحمد صادقی; محمد باقر گرایلی. "تحلیل فعالیت شرکتهای هرمی از منظر حقوق کیفری اختصاصی و مقایسۀ آن با بازاریابی شبکهای". آموزه های حقوق کیفری, 11, 7, 1393, 27-52.
HARVARD
میرمحمد صادقی, حسین, گرایلی, محمد باقر. (1393). 'تحلیل فعالیت شرکتهای هرمی از منظر حقوق کیفری اختصاصی و مقایسۀ آن با بازاریابی شبکهای', آموزه های حقوق کیفری, 11(7), pp. 27-52.
VANCOUVER
میرمحمد صادقی, حسین, گرایلی, محمد باقر. تحلیل فعالیت شرکتهای هرمی از منظر حقوق کیفری اختصاصی و مقایسۀ آن با بازاریابی شبکهای. آموزه های حقوق کیفری, 1393; 11(7): 27-52.